Nem látszik rajta, de annak idején sokat kínlódtak rajta a zenészek. Végül csak összejött.
Ahogy Proust regényhősének a sütemény ízéről eszébe jutnak az eltűnt idők eseményei, nekem a dalokról ugrik be múltam egy-egy korszaka.
Amikor a Californication videója megjelent (2000 környékén), fiatal felnőtteket tanítottam, és az egyik osztályban (talán a legjobb képességű volt valamennyi közül) ez lett a közös kedvencünk; afféle csoporthimnusz.
Akkor nem nagyon tűnődtünk el azon, mit is szeretünk benne, de így utólag talán érdemes és érdekes újra nekifutni.
Annál is inkább, mert a dal rákerült a válogatás cd-mre (erről majd később).
Talán kezdjük azzal, hogy a Red Hot Chili Peppers egyike azon kevés előadóknak, akik ügyesen és ösztönösen egyensúlyoznak a kommersz tömegzene és – mondjuk így – az önazonos alkotói lét között.
Úgy hallgatják milliók, vagy inkább milliárdok dalaikat, hogy azoknak valódi mélységeik vannak.
Nehéz mutatvány, de talán itt kell keresni a népszerűség egyik okát.
A Californicationben mindenki talál magának valamit.
A Red Hot Chili Peppers úgy állítja pellengére Hollywoodot, annak mesterséges álmait, pénz-, szépség- és szexgyárait, korlátok nélküli hedonizmusát, hogy a zenekar tudja: egy csipetnyit azért mi is vágyunk minderre.
Úgy rajzolja elénk a nyugati civilázói alkonyát, hogy belefájdul a szívünk.
Hiszen Kalifornia ott van a világ legtávolabbi csücskében is, és – bármit is jelentsen a hallgatók számára – ott van mindannyiunkban.
A dalszöveg egyébként popkultúrát ismerők számára számos utalást (David Bowie, a Nirvana, Beach Csillagok háborúja stb.) tartalmaz.
A balladisztikus kompozíció annyira ihletettnek, egységesnek, kereknek és tökéletesnek tűnik, hogy nehéz elhinni, hogy annak idején sokat kínlódtak vele a zenészek.
A szöveget Anthony Kiedis írta, és az énekes rögtön érezte, hogy nagyon nagyot alkotott, de a zenekar sokáig nem tudott köré megfelelő zenét kanyarintani.
Olyannyira nem, hogy már-már úgy volt, hogy nem kerül rá a soron következő lemezre.
Végül John Frusciante gitáros oldotta meg a feladatot.
Ahogy a dal, úgy a hozzá tartozó videó is klasszikus lett.
A számítógépes játékok stílusában elmesélt történet akkoriban forradalminak számított. Rendezője Jonathan Dayton és Valerie Faris.
Szólj hozzá!