Tegnap este – kis utógyújtással – megnéztem a Közösségi háló című filmet, amely a Facebook keletkezési körülményeiről ad némi tájékoztatást.
Nem véletlen, hogy ilyen késéssel vettem a fáradtságot a filmnézésre, igazából nem különösképpen érdekelt, hogy hogyan indult a dolog, mint ahogy az sem, hogy milyen ember a Facebook-tulajdonos (mára csak résztulajdonos) Mark Zuckerberg.
Mérsékelt érdeklődésem utólagos igazolást kapott.
A Közösségi háló (The Social Network) kétségkívül profin megcsinált termék, de valódi sztorija nincs, információs értéke híg, karakterábrázolása elnagyolt, valódi üzenetet nem lehet kihámozni belőle.
Mondhatni, pont olyan, mint a Facebook maga.
Kicsit olyan érzése van az embernek, hogy a film csak azért készült el, mert a témája divatos, benne van a levegőben, így aztán a nézettség és az üzleti siker eleve garantált. (A 40 millió dolláros költségvetésű film eddig 224 millió bevételt hozott.)
A közösségi hálóról, azaz a Facebook-ról keveset tudunk meg, valamennyit az indulásáról, de azt is csak felszínesen, a bírósági perekre koncentrálva, amelyből határozottan kiderül, hogy az internetes üzlet kemény világ (jé!), Mark Zuckerberg pedig rossz ember vagy jó ember.
Mindeközben David Fincher rendező – és vele együtt mi is – lecsüccsen a dokumentum- és a játékfilm közé, amely lehet, jó néz ki, csak éppen a díszletek mögött nincs semmi.
A film Oscar-jelölései és a három elnyert díj totális tévedések.
Mellette szól, hogy megmozgatja az ember fantáziáját az internetes üzleti siker, illetve a hozzá való kellékek. A film az USA-ban játszódik, ami persze elég messze van Szombathelytől.
Szólj hozzá!