Miután magamhoz tértem a szombat délutáni ejtőzésemből, ellapátoltam a havat a ház előtt és beleolvastam a karácsonyi ajándékba, megnéztem a Portot, hogy hátha lesz valami film a Dunán.
Nehéz hét volt, megérdemelnék valamit – gondoltam.
Filmet nem nagyon találtam, viszont felfedeztem, hogy indul A Dal, a nagy magyar állami dalkutató.
Nafene, hát akkor nézzünk bele! – bújt ki belőlem ismét a javíthatatlan zeneszeretettel átitatott rejtett mazochizmus.
Már lemondtam arról a reményről, hogy Magyarországon egyszer majd a rádiót hallgató vagy koncertjáró közönség vagy vájt fülű pénzemberek fedezik fel a tehetségeket, nem vagyunk egy utánajáró, felfedező nemzet, szívesen megesszük azt, amit elénk tesznek.
És hát mostanában a tehetségkutatók teszik elénk a zenét, amit meg kell ennünk.
Ha most lennék fiatal tehetség, tényleg tanácstalan lennék. Jelentkezzek-e egy ilyen agymosott és agymosó műsorba, vagy járjam a magam útját? Ami gyakorlatilag járhatatlan.
Szerencsére nem vagyok fiatal tehetség, így szombat este almát ropogatva ülök a tévé előtt a régi karosszékben, kicsit sajnálom, hogy a jobb sorsra érdemes Odett és Fatima is itt kötött ki, ráadásul teljesen érdektelen dalokkal, de aztán legyintek: ilyen a show business.
A Mushuban nemcsak a fekete énekes és annak a frizurája érdekes, de a dalban is van valami. Na nem annyi, mint amennyit a mérsékelten hiteles zsűri belelát. (Alapkérdés: mennyire lehet hinni azoknak a zenészeknek, akiknek – így vagy úgy, de – maguknak sem sikerült a nagy áttörés?)
Török Jázmin dalának komoly utánérzete van, de nem jövök rá, hogy honnan. Igaz, annyira nem keresek rá.
A ByTheWay minden eresztékében gázos, viszont a zsűri valami fatális tévedés folytán felpontozza a Benjit, amely dalban mindössze annyi soványka eredetiség lapul, hogy az előadó vietnámi-magyar.
Ha kötelező lenne hallgatnom valakit egy délután, akkor az minden bizonnyal az „Egy másik zenekar” lenne. A magyar alternatív zene szövegközpontú hagyományait követik, nem is rosszul, de – ahogy az lenni szokott alternatívéknál – a zenére már nem jut energia, tehetség. Mi a fenét tudna ezzel kezdeni, aki nem tud magyarul?
Veres-Kovács Petrát lepontozták, pedig semmivel sem rosszabb, mint az eurovíziós átlag, ha ez mond valamit egyáltalán.
Tolvi Reni dala értelmezhetetlenül zavaros, Benji után a második leggyengébb, de ezt senki nem meri kimondani. Nem létezik, hogy ne hallanák.
Magabiztosan, első helyen jut tovább egy Freddie nevű fickó, aki úgy néz ki és úgy is énekel, mint Popeye a tengerész. Egyébként én is rá szavaztam volna, hogy happy end kicsengésű legyen a felsorolás.
Azt most ne firtassuk, hogy mi végre is ez az egész Eurovíziós bohóckodás, illetve mi szükség arra, hogy a magyar állam keresse meg és delegálja a versenyre az aktuális „nemzeti dalt”.
Inkább örüljünk annak, hogy a politika nem türemkedett még közvetlenül ide, én, gonosz, a focicsapatok mintájára el tudnék képzelni olyan dalversenyt, ahol a különböző oligarchák kormánylobbik által támogatott énekesek csapnak össze. Na de hadd ne adjak tippeket.
Szólj hozzá!