Ihlettől vezérelve kitaláltam, hogy tankönyvet fogok írni kommunikáció szakos hallgatók számára. Nagy biznisz, mert beláthatatlanul nagy a célcsoport, most már csak egy jó kontakt kell, aki kötelezővé teszi a könyvet az érintett felsőoktatási intézményekben. Talán nem reménytelen, főleg ha felajánlom, hogy a haszon egy részét esetleg megosztom, akivel kell.
Minden tankönyv alapja a megfelelő mennyiségű definíció és felsorolás. Ezeket lehet számonkérni egy ZH-ban vagy egy vizsgán, ezek segítségével lehet buktatni vagy jelest adni. Afféle mankó a diáknak, mankó az oktatónak. (Értelmük persze zéró, de ez nem tartozik a tárgyhoz, az iskolák által közvetített tudás 90 százaléka ilyen, úgyhogy hagyjuk ezt a szőrszálhasogatást.)
A tankönyvben – miután tisztáztuk az interjú fogalmát – ott lesznek majd felsorolva az interjúk típusai is. Ezekről a következőt kell majd bebiflázniuk a vizsgázóknak.
Az interjúk típusai:
1. A sztenderd interjú: a riporter paneleket kérdez, az interjúalany paneleket válaszol. Gyors, hatékony módja az interjúkészítésnek. (80 százalékban alkalmazott.)
2. Az ihletett riporter interjú: a riporter próbál a közhelyeken kívül is kérdezni, de az alany szigorúan panelekben válaszol. („Elismerem, vannak még javítanivaló területek, de több kitörési pontot is látok.”) (9,5 százalékban alkalmazott.)
3. Az ihletett interjúalany interjú: az interjúalany nagyon szívesen mondana személyes, izgalmas válaszokat, de a riporter nem kockáztat, marad a közhelyes kérdéseknél. (És mit érzett akkor, amikor …?” ) (9,5 százalékban alkalmazott.)
4. Az érdekesebb interjú: A riporter kreatívan kérdez, az interjúalany pedig veszi a lapot. (1 százalékban alkalmazott.)
A tankönyvön jól fogok keresni, veszek egy házat valami vadvíz partján, és többé nem fogok interjúkat készíteni.
Sokat tanulhatunk már elkészült interjúkból arról, hogyan is kell ezt csinálni. Mind felvételről, mind lejegyzett interjúkból érdemes megnézni hogyan csinálják ezt mások. Pl: http://konyv-konyvek.hu/zarora_harminc_oszinte_beszelgetes