Most vitatkoznak a képviselők az óvódai angol nyelvoktatásról. Mindjárt elsírom magam. Lásd szalmaerőmű. Hüp-hüp.
27
Szólj hozzá!
Az a gond, hogy ez kicsivel sokkal bonyolultabb, mintsem politikai szlogenekkel vagy ketmondatos óhajokkal és aggodalmakkal el lehetne intézni. Óvodában lehet nyelvet oktatni, de a hatékonyságot nagyon nehéz garantálni. Szerintem a mai feltételek között ez szinte lehetelen Szombathelyen. Akkor viszont valóban kevés a hozadéka. Szerintem általános iskolákban kellene plusz órákkal kezdeni, és utána lefelé és felfele lassan kitolni a tapasztalatok fényében. De még egy általános iskolás bevezetést is nagyon alaposan át kellene gondolni, mert a magyar közoktatás olyan mint egy nagy hajó, hatalmas tehetetlenségi nyomatékkal, csak nagyon lassan lehet vele irányt változtatni. Magyar Bálint (és mások is) is ott rontotta… Read more »
Most olvasom a rádió honlapján: “Hiller István javasolja, hogy 2010-től törvény írja elő az angol nyelv kötelező oktatását a középiskolákban”.
Ez a “közelező” szó azért nálunk nem cseng olyan jól.
Innen jut eszemben, hogy tanárként azt is szerettem, amikor az iskolai ünnepségek előtt és után kötelezően ment a hangszóróból a Szózat és a Himnusz. Ebben a “hogyan utáltassuk meg a diákkal?” téméban is jók vagyunk.
hadd vitatkozzak: persze, hogy kapásból nem lesznek adottak teljesen a feltétlek – legalább kell majd 3-4 év, hogy összecsiszolódjon minden de el kell kezdeni valamikor! most éppen arra készülünk, hogy veszünk egy nagy levegőt, és nekiugrunk ennek az országosan egyedülálló kezdeményezésnek vannak ugyanis nagyon jó módszerek, hogy játékos formában közel lehessen hozni az angol nyelvet a gyermekekhez a gyerekek észre sem fogják venni, hogy tanulnak, mert játékos formában sajátítják el jók az óvodapedagógusaink – elmondták: ha feltételeket biztosítjuk, akkor rajtuk nem fog múlni és azt se felejtsük, hogy általános iskola első osztályában is el szeretnén kezdeni lesz most egy véünk… Read more »
“ami 15 éve nyelvtanítás címén folyik itthon, na az a maszatolás” – ezzel teljesen egyetértek, és azzal is, hogy lehet jól csinálni óvódákban. Láttam már ilyent is, meg van ennek a szigorú módszertana, mint másnak, de azért ez nehéz ügy, nem tudom, működik-e valahol a világban ilyen? (Tényleg, ezt jó lenne tudni, a skandináv és a németalföldi példák nyilván nem relevánsak ide.) Ugyanakkor kockázatosnak érzem ebben a formájában az elképzelést, mint ahogy minden olyan nekibuzdulást, amely túl nagyot akar egyszerre harapni. Szombathely nem egy sziget, hanem be van ágyazva a magyar rögvalóságba, annak minden szépségével és fájdalmával együtt. Ezt is… Read more »
“most éppen arra készülünk, hogy veszünk egy nagy levegõt, és nekiugrunk ennek az országosan egyedülálló kezdeményezésnek” – Én egy kicsit mindig szkeptikus vagyok ezekkel az országosan egyedülálló kezdeményezésekkel, talán meg kellene nézni, hogy miért nincs ilyen még sehol az országban. A nagylevegőn kívül azért ehhez más is kell. Mindenképpen meghagynám a szülőknek a választást, akarják-e ezt a gyereküknek, vagy nem. Minden szülő szeretné, ha gyereke beszélne idegen nyelvet, de sajnos a gyerekek nem mindig működnek a szülők meg a városvezetés jószándéka szerint. “középiskolában már tényleges kéttannyelvû képzés lenne (földrajzóra angolul)” – Szombathelyen a Nyitra utcai iskolában van kéttannyelvű képzés általános… Read more »
Nem vagyok gyakorló szülő, de elég közelről ismerek 2 olyan csemetét is, akik Ausztriában járnak óvodába, nyelvtanulás végett. Élvezik, hatalmas játék nekik az, hogy valakivel csak németül, vagy csak magyarul tudják megértetni magukat. Velem is állandóan szórakoznak, folyamatosan letesztelik, meddig tart a német nyelvismeretem. Momentán még állom a sarat…. :))) Ebből kiindulva azt gondolom, kezdjük el a nyelvtanulást minél előbb. Gyerekek valszeg élvezni fogják. Ami fontosabb, hogy jó pedagógusok kellenek ehhez, meg nagyon jó tananyag. És ebben felelősek a mostani képviselők is. Nem elég, ha egy ötlet jó. A megvalósítást is végig kell kísérni, esetleg javítani. Mert motiválatlan pedagógusok inkább… Read more »
Én is egyetértek azzal, hogy minél előbb. Szerettessék meg a gyerekkel az idegen nyelvet. Ehhez jó pedagógus és jó tematika kell. Az én gyermekeim már óvodában elkezdték, igaz csak heti egy alkalommal, kvázi iskolai ráhangolásként a németet.
Örülök annak is, ahogy a jelenlegi sulijukban megy az angol és a német oktatás. Van követelmény és van motíváció.
hány éves kortól az óvodában?
nekem is újdonság volt, de valójában már nincs olyan, hogy kiscsoport, középső és nagycsoport
vegyes csoportok vannak, tehát nem mondhatjuk azt, hogy csak 5 éves kortól startol, mert nem csak 5 évesek vannak egy csoportban
tehát az összes óvodai csoportunkban (ha jól emlékszem a számra 94 van) el kellene kezdeni
most ősztől indulna az óvodapedagógusaink képzése, és a tematika összeállítása
az a kihívás, hogy összes óvodánkban ugyanannak a programnak kellene mennie, és kb ugyanolyan szintről kellene az általános iskolába lépniük (persze a képességek szerint változó lesz a tudás, de nincs egyforma matekos sem)
Az biztos, hogy sokkal könnyebb úgy nyelvet tanulni, ha egész kicsi korban elkezdi valaki (én is hétévesen kezdtem az oroszt), de nem korai az óvodában? Biztos, hogy már akkor is tanulniuk kell? Nem elég az általánosban elkezdeni?
Igaz, gondozónő nagynénémtől olyat is hallottam, hogy a bolcsödébe járt a gyerekekhez némettanár…
Azért remélem, vizsgázniuk nem kell majd az ovisoknak… 🙂
To Czeglédy Csaba: az ilyen infókban a feleség az autentikus forrás. :)) Nagycsoportban volt (Aréna u. ovi), heti 2*45 percben tartotta az egyik szülő.
Mondókák, számok, színek…ami az ilyen kisgyerekeknek játékokon keresztül is megmutatható.
Nagycsoport szerintem is, játékos formában. Persze ez az én véleményem, fontosabb az ovisnéniké meg a szülőké. Én beiratnám a gyerekem, mert szülőként is érdekesnek tűnik, hogy az újonnan tanult szavakat hazafelé az oviból együtt gyakoroljuk! :)))
Róz! ez csak most újdonság. Régen az uri családokban francia vagy német, vagy esetleg angol nevelőnő volt, nem másért, mint a nyelvtanulásért. Az is bevett szokás volt, hogy a gyerekeket külföldre küldték cserébe, hogy szokják a nyelvi közeget. Ez olyan, mint amit a Hold mondott, hogy kétényelvű közegben van a gyerek. Ez más, mint amikor tanulni kell neki. Egy ovis gyereket nem kell semmire se tanítani. Csak szeretni kell és biztonságos, stresszementes, szabad életet kell neki biztosítani. Nagyon jól tudja ő ebben a korban, hogy mi az, amit neki tudnia kell. Rohadt hosszú az élet, majd szépen megtanul mindent a… Read more »
Drága Anula, ez kissé kevés lesz a mostani ovisoknak! Évek óta hallom, mennyire csapnivaló a nyelvtudásunk, mégse változik a helyzet.
Én azt mondom, játékosságra törekedve kezdjék el a nyelvtanítást az ovónénik, főleg, ha ezt ők is elvállalták.
a végén még kialakul egy jó fórum, ahol érdemi egyeztetés fog zajlani 🙂 kösz alon! 🙂 tehát: még véletlenül sem tanítás lenne az óvodákban és az általános iskola alsó tagozatában tehát se vizsga, se stressz, se semmi játékos tanulás a gyermek észre sem fogja venni az óvodapedagógusaink azt mondják, ha a feltételeket biztosítjuk, akkor ők képesek lesznek rá egyékbént nagyon erősek az óvodáink be kell szerezni a játékokat, gyerekkönyveket (Angliában olyan könyvet vettem az keresztfiamnak, amelyben a tárgyak, állatok anyaga megérinthető kézzel – bárány bundája, a fa, stb) nagyon kó készségfejlesztő eszközök vannak ami nagyon fontos: készség szinten kell elsajátítani… Read more »
Igen, óriási az esély és a lehetőség, de továbbra is azt mondom, kell valaki, aki ezt menet közben is ellenőrzi. Kedves Czeglédy Úr, Ön ezt kénytelen lesz itt és most bevállalni a legjobb tudása szerint!!!
Az indiai példát aláírom, öcsém most járt ott, azt mesélte, bámulatos, milyen jól beszélnek angolul. Bárki, akit az utcán megszólított… Egy másik haver azt mesélte, hogy nagyon sok cég telefonközpontja is Indiában cseng ki, mivel angolul beszélnek, munkaerő meg olcsóbb, mint otthon…
ha lesz rá lehetőségem, végig fogom kísérni a folyamtot …
… csak 15 év kell hozzá 🙂
(bár akkor is még csak 45 éves leszek)
Nem gond, mi még itt leszünk 15 év múlva is számon kérni……:))))))))
Viccet félretéve, tényleg nagyon fontos, hogy minél jobban beszéljünk idegen nyelveket. Sok sikert a projekthez, elsősorban a gyerekek oldaláról – tanuljanak, és ne utálják meg az egészet már kiskorukban!
:)))
India az egy icipict mástészta, mint Magyarország, angol gyarmat volt, ráadásul egy hegy két oldalán élő törzsek se értik egymás anyanyelvét, most mutatta a Palin, hogy a közös nyelv az angol, amikor két falu lovaspoló csapata megmérkőzik egymással. De Európából hozhatunk jó példákat arra, hogy hozzánk hasonló elszigeteltségben élő országok hogyan tudtak felzárkózni nagyon gyorsan, érdemes lenne ebből a szempontból megnézni a balti országokat. Ott hogyan csinálták? Nálunk is változik a szemlélet, és a motiváció is, a most felnövő generáció már nagyon érzi a globalizáció hatását (gazdasági, kulturális) ez ösztönzően fog hatni a nyelvtanulásra is, nagyon élvezem, amikor a gyerekem… Read more »
“Csaba, mit jelent az, hogy: “egyébként nagyon erõsek az óvodáink?” azt értem alatta, hogy a többségükben egy felkészült, elkötelezett óvodavezető és szakmájuknak élő óvodapedagógusok dolgoznak csak meg kell nézni, hogyan csinosítgatják, fejlesztgetik az óvodáikat szinte sajátjukként kezelik és elmondták, hogy ezt az összevonás sem fogja csorbítani, mert ugyanúgy mindent meg fognak tenni már többször beszéltem az óvodavezetőkkel elmondták, hogy kollégáikkal képesek lesznek játékos formában angolt tanítani, csak adjuk meg a feltételeket ami fontos: a német is választható lesz és ami szintén fontos: nem lesz kötelező a közgyűlésen is elmondtam, hogy lesznek óvodai csoportok és általános iskolai osztályok, ahova be lehet… Read more »
“De Európából hozhatunk jó példákat arra, hogy hozzánk hasonló elszigeteltségben élõ országok hogyan tudtak felzárkózni nagyon gyorsan, érdemes lenne ebbõl a szempontból megnézni a balti országokat. Ott hogyan csinálták?”
melyek ezek?
Én tapasztalatok alapján nagyon tudom támogatni az óvodai angol nyelvoktatást, szerencsére pár óvodában már eddig is lehetőség volt választani angolt, sőt mellé a néhány esetben a németet is. A gyermekek játszva tanulták a nyelvet és élmény volt nekik, de fontos a felmenő rendszer is, hogy bekerülve az általános iskolába ne kelljen mindet az elejéről kezdeni, mert ez elvenné a kedvüket. Fontos, hogy a majdani tanárok ismerjék az előzményeket és tuják azt, hogy mire lehet építkezni…
koccka, az oviban nem lehet szinteket felállítani, hogy ha ezt tudja a gyerek, akkor honnan lehet folytatni az iskolában. Ilyen nincs.
Nem szinteket kell felállítani sőt jóideig még számonkérni sem kell az ismereteket, csak azt kell tudni majd a tanároknak, hogy mivel foglalkoztak az óvodapedagógusok, hogy továbbra is érdekes foglalkozásokat tarthassanak. Nálunk ez működött, pár évvel később a felsőben már érezték a hatását, sokkal korábban sikerült nyelvvizsgát tenni azoknak, akik már óvodábani is ismerkedtek az angollal…
Az indiai fiatalok angol tudasaval csak az a baj, hogy senki nem erti meg oket. Igen, dolgoznak Call Centrek-ben, de mikor az ugyfel meghallja, hogy egy indiai van a tuloldalon, lerakja a kagylot, vagy karomkodik egy nagyot.
És mi a gond?